Suodata
Markkinointi / Myynti
Koulutustyyppi
Toteutustapa
Paikka
Näytä kaikki suodattimet
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
Näyttää 1-4 koulutusta 4 tuloksesta
Mainokset

Opiskelijoiden kokemuksia alalla Markkinointi / Myynti

Osaamista työelämän tarpeisiin

Hyvä pohja työelämään!

Markkinoinnin ja myynnin koulutukset eivät keskity vain yhteen kauppatieteiden alueeseen, vaan on yhdistelmä useasta eri näkökulmasta. Markkinoinnin opinnoissa syvennytään muun muassa markkinoiden rakenteeseen sekä markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Keskeisinä osa-alueina ovat logistiikka, markkinointiviestintä, hinnoittelu, kuluttajatutkimukset ja kansainvälinen markkinointi.

Myynnin koulutuksissa painottuvat erilaiset myyntistrategiat, tunnusluvut sekä asiakaspalvelu. Myyjä voi vastata esimerkiksi tuoteryhmästä, palvelukokonaisuudesta tai niiden yhdistelmästä. Hän voi myös vastata asiakkaista ja asiakkuuksista tai toimia itsenäisenä yrittäjänä tai johtajana.

Kilpailussa menestyminen edellyttää kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä markkinointi- ja myyntiosaamista. Innovatiivisuus ja tekninen osaaminen ovat suomalaisia valtteja, mutta markkinointi, eli tuotteiden suunnitelmallinen kaupallistaminen sen sijaan unohtuu usein taka-alalle. Ammattimaisella markkinoinnilla ja myynnillä ideat voidaan muuttaa rahaksi.

Koulutus

Markkinoinnin ja myynnin koulutusta on tarjolla kaikilla koulutustasoilla. Ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon (kauppatieteiden maisteri tai kauppatieteiden kandidaatti), voi suorittaa kauppatieteellisellä koulutusalalla useissa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Ammattikorkeakouluissa voi opiskella markkinointia ja mainontaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon (tradenomi) muodossa.

Myös ammatillisissa oppilaitoksissa voi opiskella liiketoimintaa ja kaupan alaa, jolloin tutkinto on liiketoiminnan perustutkinto (merkonomi). Toisen asteen ammatillinen perustutkinto voidaan suorittaa myös näyttötutkintona, kuten myös markkinointiviestintään suunnattu tai myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalan liiketoiminnan ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Tutkinnot voidaan suorittaa myös oppisopimuksella sekä aikuiskoulutuksena. Markkinoinnin ja myynnin koulutusta tarjotaan myös kansanopistoissa sekä etä- ja verkkokoulutuksena.

Opiskelu ulkomailla

Jos olet kiinnostunut opiskelusta ulkomailla, on opiskelijavaihto yleisin vaihtoehto. Vaihtoon voi päästä opiskelijavaihto-ohjelmien kautta tai hankkimalla vaihto-opiskelupaikkansa itse. Suomalaiset oppilaitokset osallistuvat moniin erilaisiin vaihto-ohjelmiin, joiden lisäksi niillä saattaa olla omia vaihtosopimuksia. Jos kuitenkin haluat suorittaa koko markkinointi- tai myyntikoulutuksen ulkomailla, kannattaa sinun ottaa suoraan yhteyttä kiinnostuksesi kohteena olevaan kouluun saadaksesi kaikki tarvittavat tiedot.

Markkinointi ja myynti työelämässä

Markkinointia ja myyntiä opiskellut voi työskennellä teollisuuden ja palveluiden parissa tai kaupan alalla. Työtehtävät voivat käsitellä esimerkiksi projektien johtamista, viestintää ja verkostoitumista.

Monet kaupallisen markkinointikoulutuksen omaavat työskentelevät yritysten markkinointiosastoilla, jossa työtehtävät voivat vaihdella aina markkinointi- ja mainoskampanjoiden suunnitelusta markkina-analyysien muodostamiseen.

Graafiseen työhön suuntautuneet voivat työskennellä muun muassa mainostoimistossa tai toisissa visuaalisissa tehtävissä kuten esimerkiksi somemarkkinoinnin parissa. 

Markkinointia ja myyntiä opiskelleiden ammattinimikkeitä voivat olla esimerkiksi:

  • myyntiassistentti tai -päällikkö
  • aluevastaava
  • myyntiedustaja 
  • markkinointiassistentti tai -johtaja
  • tuotantoassistentti tai -johtaja
  • AD
  • copywriter

Tulevaisuuden näkymät

Markkinointialaa kuvastavat muutokset, epävarmuus ja kova kilpailu, sillä yritysten mainosbudjetit ovat hyvin herkkiä suhdannevaihteluille. Myös kaupan alan yritysten toiminta- ja työllistämisedellytyksiin vaikuttavat monet tekijät, joita ovat esimerkiksi talouden suhdannevaihtelut, kotitalouksien ostovoiman kehitys, kulutuskysyntä ja mielipideilmasto, yleinen hintakehitys, tulo- ja kulutusverotus sekä lainsäädäntö.

Markkinointi ja markkinointiviestintä digitalisoituu kovaa vauhtia ja monipuoliset tietoteknilliset taidot sekä eri ohjelmistojen hallitseminen edesauttavat työllistymistä. Myös myynnin puolella tietotekniikan hallinta on tärkeää. Markkinointialalle haluavan pitää myös olla aktiivinen ja oma-aloitteinen. Kontaktit ovat alalla todella tärkeitä, ja monet työllistyvätkin alan yrityksiin työharjoittelun kautta.

Alalle tulevilta vaaditaan aiempaa korkeampaa koulutusta, vahvaa ammattitaitoa ja usein myös kansainvälistä kokemusta. Markkinoinnissa koulutus ja työkokemus ovat valttia, kun taas myyntialalla persoonan avulla voi päästä pitkälle.

Palaa sivun alkuun

Lähteet: Tyomarkkinatori.fi, OPH.fi