Yhteisömanageri hoitaa pelialan yrityksen ja pelaajien muodostamien yhteisöjen välisiä suhteita. Yhteisömanageria voidaan kutsua myös yhteisöjohtajaksi, yhteisövastaavaksi tai Community manageriksi. Yhteisöllisyyden rakentamisen lisäksi työhön kuuluu viestintää ja markkinointia. Tehtäviin kuuluu mm. osallistua keskusteluun, vastailla viesteihin ja välittää
Palkka ja tietoa ammatista Yhteisömanageri
Yhteisömanageri hoitaa pelialan yrityksen ja pelaajien muodostamien yhteisöjen välisiä suhteita. Yhteisömanageria voidaan kutsua myös yhteisöjohtajaksi, yhteisövastaavaksi tai Community manageriksi. Yhteisöllisyyden rakentamisen lisäksi työhön kuuluu viestintää ja markkinointia. Tehtäviin kuuluu mm. osallistua keskusteluun, vastailla viesteihin ja välittää pelaajien näkemyksiä pelialan yritykselle. Yhteisömanagerit myös tuottavat sisältöä sosiaaliseen mediaan ja järjestävät erilaisia tapahtumia. Työssä tarvitaan hyviä viestintätaitoja, sosiaalisuutta ja markkinointiosaamista.
Yhteisömanageri hoitaa pelialan yrityksen ja sen asiakkaiden eli pelaajien muodostamien yhteisöjen välisiä suhteita sekä yhteiskuntasuhteita esimerkiksi mediaan päin. Yhteisömanageri työskentelee digitaalisia pelejä kehittävän tai julkaisevan yrityksen palveluksessa.
Yhteisömanageri toimii asiakasrajapinnassa, jossa yrityksen tuotteet ja palvelut sekä
Yhteisömanageri hoitaa pelialan yrityksen ja sen asiakkaiden eli pelaajien muodostamien yhteisöjen välisiä suhteita sekä yhteiskuntasuhteita esimerkiksi mediaan päin. Yhteisömanageri työskentelee digitaalisia pelejä kehittävän tai julkaisevan yrityksen palveluksessa.
Yhteisömanageri toimii asiakasrajapinnassa, jossa yrityksen tuotteet ja palvelut sekä asiakkaat ja heidän odotuksensa ja näkemyksensä kohtaavat. Yhteisömanageri antaa peliyritykselle kasvot ja äänen sekä pelaaville asiakkaille tilaisuuden keskustella ja ilmaista mielipiteitään.
Yhteisömanagerin työnkuva riippuu työnantajayrityksen koosta, vastuualueiden jaosta ja omasta osaamisesta. Roolit vaihtelevat sivuston keskustelevasta ylläpitäjästä tai blogin kirjoittajasta viestinnän tai markkinoinnin asiantuntijaan, joka osallistuu asiakkuudenhallinnan, markkinoinnin ja liiketoimintojen suunnitteluun ja kehittämiseen.
Yhteisömanagerin ydintehtävänä on luoda, kasvattaa ja johtaa verkkoyhteisöä, jonka foorumina toimii useimmiten pelialan yrityksen tai tietyn pelin virallinen sivusto. Tehtävänä on varmistaa avoin vuorovaikutus peliä kehittävän yrityksen ja pelaajayhteisön välillä sekä pitää huolta vanhoista ja uusista asiakkaista.
Yhteisömanageri rakentaa yhteisöllisyyttä osallistumalla itse keskusteluun sekä vastailemalla pelaajien kysymyksiin ja viesteihin. Uusin avauksin autetaan pitämään keskustelu käynnissä. Yhteisömanageri voi toimia keskustelupalstan ylläpitäjänä ja moderaattorina, jolloin hän laatii yhteisön säännöt ja valvoo niiden noudattamista sekä toivottaa uudet yhteisön jäsenet tervetulleiksi ja opastaa heitä tarvittaessa.
Yhteisöllisyyden rakentamiseen kuuluu myös asiakkaiden kuunteleminen. Pelaajien kokemuksia, näkemyksiä, tuntemuksia ja muuta palautetta välitetään eteenpäin omalle työnantajalle. Tällä on suuri merkitys myös pelien kehittämisen kannalta. Tehtäviin voi kuulua myös kyselytutkimusten tai tyytyväisyyskyselyjen järjestämistä. Keskustelujen ja uutisten jatkuva seuraaminen eri medioissa on osa työtä.
Tehtäviin voi kuulua myös vastaamista yhteydenottoihin tai palautteeseen, joka saapuu verkkosivuston yhteydenottolomakkeen tai sähköpostin kautta, joskus myös puhelimitse. Työhön voi kuulua myös ohjeiden antamista esimerkiksi pelin asentamiseen tai asetuksiin liittyen. Teknisen tuen ohjeita välitetään yhteiselle foorumille.
Yhteisömanagerin työhön kuuluu myös viestintää ja markkinointia, joka tähtää peliyrityksen ja sen tuotteiden näkyvyyden lisäämiseen sekä brändin eli positiivisen maineen vahvistamiseen. Kanavina käytetään mm. virallista pelisivustoa, muita verkkosivustoja, uutissivustoja, keskustelupalstoja, blogipalveluja sekä sosiaalista mediaa, esimerkkeinä Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest, Google+ ja Instagram.
Yhteisömanageri kirjoittaa keskustelupalstoille, laatii kolumneja ja artikkeleita verkkolehtiin, tekee juttuja blogeihin, twiittaa sekä tuottaa kuva- ja videoaineistoa. Esimerkiksi blogissa voidaan kertoa pelitalon kuulumisista, twitterissä pelin julkaisupäivän lähestymisestä ja YouTube-videossa esitellä pelin kehityksen uusimpia tuloksia trailereiden muodossa.
Markkinointiin liittyvät myös pelien ja niiden lisäosien mainostaminen, pelin uusien ominaisuuksien esittely houkuttelevasti sekä pelin sisäisten tarjousten kampanjointi. Tällaisia ovat esimerkiksi pelissä käytettävien varusteiden, jotka ostetaan oikealla rahalla, hintojen alennukset tai bonuspäivät, joista pelaaja hyötyy nopeampana edistymisenä pelissä.
Tapahtumien markkinointi ja järjestäminen on osa yhteisömanagerin työtä. Ne voivat olla verkossa käytäviä moninpelitapahtumia, joissa menestyneimpiä pelaajia tai joukkueita voidaan palkita jopa oikealla rahapalkkiolla, tai tapaamisia, jotka vaihtelevat pelin teemaan liittyvistä käynneistä eri paikoissa yhdessäoloon ja pelailuun. Myös pelinkehittäjien ja aktiivipelaajien tapaamisia järjestetään.
Työhön voi kuulua myös verkkosivuston kävijämäärien seurantaa ja siihen liittyvän tiedon analysointia ja tulkintaa. Yhteisömanagerin tehtäviin saattaa kuulua myös viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua ainakin verkkoviestinnän osalta.
Yhteisömanagerien työympäristöt ja työn sosiaalisuus vaihtelevat huomattavasti. Työtä tehdään sekä peliyrityksen tiloissa tiimin osana että yksin kotona. Työssä käytetään tietotekniikkaa sekä esimerkiksi tekstin- ja kuvankäsittely- ja ylläpito-ohjelmistoja. Työhön voi kuulua eri tilaisuuksissa tehtävää PR-työtä, tapahtumien järjestämistä ja niihin osallistumista sekä matkustamista. Työ- ja vapaa-ajan erottaminen ei ole selkeää.
Peliteollisuuden (pelialan, pelitoimialan) yritykset. Digitaalisiin peleihin keskittyneet pelistudiot ja muut pelialan yritykset kehittävät ja julkaisevat pelejä sekä tarjoavat peleihin liittyvää konsultointia ja asiantuntijapalveluja sekä sisällöntuottamista ja koulutusta.
Työpaikkoja on myös peleihin liittyvää tutkimusta harjoittavissa yliopistoissa sekä
Peliteollisuuden (pelialan, pelitoimialan) yritykset. Digitaalisiin peleihin keskittyneet pelistudiot ja muut pelialan yritykset kehittävät ja julkaisevat pelejä sekä tarjoavat peleihin liittyvää konsultointia ja asiantuntijapalveluja sekä sisällöntuottamista ja koulutusta.
Työpaikkoja on myös peleihin liittyvää tutkimusta harjoittavissa yliopistoissa sekä alan koulutusta tarjoavissa oppilaitoksissa toisen asteen ammatillisista oppilaitoksista ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Myös alan järjestöt, kaupan ala ja media työllistävät pelialalla.
Yhteisömanagerilla voi olla viestinnän tai kaupallisen alan koulutus, mutta yhtä hyvin myös tietotekniikan alan koulutus.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon. Tutkintonimike on media-assistentti. Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona, joka on erityisesti aikuisille suunniteltu
Yhteisömanagerilla voi olla viestinnän tai kaupallisen alan koulutus, mutta yhtä hyvin myös tietotekniikan alan koulutus.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon. Tutkintonimike on media-assistentti. Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona, joka on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa. Myös oppisopimuskoulutus tarjoaa mahdollisuuden kouluttautua alalle.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella viestintää suuntautuen esimerkiksi graafiseen viestintään, digitaaliseen viestintään, journalismiin, audiovisuaaliseen mediaan sekä elokuva- ja tv-ilmaisuun. Tutkintonimike on kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto medianomi (AMK).
Viestintää voi opiskella yliopistoissa eri pääaineissa. Oppiaineita ovat esimerkiksi tiedotusoppi, journalistiikka, viestintä, yhteisöviestintä, puheviestintä, audiovisuaalinen mediakulttuuri, mediatutkimus ja kulttuurienvälinen viestintä. Ylempiä korkeakoulututkintoja ovat filosofian maisteri, taiteen maisteri, valtiotieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden maisteri. Alempia korkeakoulututkintoja ovat humanististen tieteiden kandidaatti, taiteen kandidaatti, valtiotieteiden kandidaatti ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti.
Markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja mainonnan koulutusta on tarjolla kaikilla koulutustasoilla ja soveltuvia tutkintoja on useilla eri koulutusaloilla.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa liiketalouden perustutkinnon. Tutkintonimike on merkonomi. Perustutkinnon voi suorittaa myös näyttötutkintona, joka on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa. Myös oppisopimuskoulutus tarjoaa mahdollisuuden kouluttautua alalle.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella liiketaloutta suuntautuen esimerkiksi markkinointiin. Tutkintonimike on liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto tradenomi (AMK).
Yliopistoissa voi opiskella kauppatieteitä suuntautuen esimerkiksi markkinointiin. Alempi korkeakoulututkinto on kauppatieteiden kandidaatti. Ylempi korkeakoulututkinto on kauppatieteiden maisteri.
Tietotekniikkaa voi opiskella kaikilla koulutustasoilla.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voidaan suorittaa tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto datanomi ohjelmistotuotantoon (pelialan) suuntautuen. Koulutusta järjestetään Amiedussa, Laajasalon opistossa, HEO Mediassa, AEL:issa, Stadin Ammattiopistossa, Kouvolan seudun ammattiopistossa, Sataedussa, Oulun seudun ammattiopistossa ja Pohjois-Karjalan Ammattiopistossa Outokummussa.
Aikuiskoulutuksena on järjestetty pelisuunnittelijan kursseja, joka ovat omaehtoista ammatillista täydennyskoulutusta.
Toisella asteella voi suorittaa Pohjois-Karjalan Ammattiopistossa Outokummussa myös audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon, joka on 3D-mallintamiseen ja -animointiin suuntautuva pelikoulutuslinja. Sataedussa voi suorittaa audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon suuntautuen tietokoneanimaatioon ja peleihin. Tutkintonimike on media-assistentti.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella tietojenkäsittelyä ja suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon tradenomi (AMK). Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa myös tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon insinööri (AMK) esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikkaa tai sähkö- ja automaatiotekniikkaa opiskellen. Media-alaa opiskellen voi suorittaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinnon medianomi (AMK).
Pelialan koulutusta tarjoavat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Lahden ammattikorkeakoulu, Karelia ammattikorkeakoulu, Centria-ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu ja Kajaanin ammattikorkeakoulu.
Yliopistoissa pelialan koulutusta (useimmiten tutkimusorientaatio) järjestävät Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto LUT, Turun yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Aalto-yliopisto, Jyväskylän yliopisto sekä Tampereen yliopisto / TRIM / Game Research Lab.
Helsingin yliopistossa järjestetään pelialan kursseja tietojenkäsittelytieteessä. Alempi korkeakoulututkinto on filosofian kandidaatti, ylempi korkeakoulututkinto on filosofian maisteri. Aalto-yliopistossa voi suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon taiteen maisteri.
Jyväskylän yliopistossa on Pelit ja pelillisyys -maisterikoulutus. Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa järjestetään pelialan kursseja. Oulun yliopistossa on tietojenkäsittelytieteen laitoksella pelitutkimusyksikkö. Tampereen yliopistolla on englanninkielinen maisteriohjelma, joka keskittyy internetiin ja peleihin. Turun yliopistossa tutkitaan pelejä useilla eri tieteenaloilla. Turun yliopistossa on tieteidenvälinen Up Your Game -pelitutkimusverkosto.