Sähkö- ja energiayhtiöiden palveluksessa työskentelevien asiakaspalvelijoiden tehtäviin kuuluu sähkön myyntiä ja siihen liittyvää asiakaspalvelua. Työssä tarvitaan vahvaa asiakaspalvelun osaamista, yrityksen tuotteiden ja palveluiden hyvää tuntemusta sekä vuorovaikutustaitoja ja kielitaitoa.
Palkka ja tietoa ammatista Asiakaspalvelija, sähkön myynti
Sähkön myynnissä ja asiakaspalvelussa työn tarkoituksena on löytää asiakkaalle sopiva sähkötuote, neuvoa sähköasioissa, ylläpitää asiakassuhteita ja hankkia uusia asiakkaita. Työtä tehdään sekä puhelimitse, sähköpostin välityksellä että asiakaspalvelupisteissä.
Asiakaspalvelija vastaa asiakkaiden kysymyksiin koskien energiayhtiön erilaisia sähkötuotteita,
Energiateollisuus. Energiayhtiöt. Sähköyhtiöt.
Sähkönmyyntiä tekevät myös markkinointiyritykset, joilta energiayhtiöt hankkivat myyntipalveluja.
Asiakaspalvelijoilla on usein jokin kaupallisen alan koulutus. Koulutus voi olla myös tekniikan alalta, jonka lisäksi voi olla kaupallisen alan opintoja.
Toisella asteella voi suorittaa liiketalouden perustutkinnon merkonomi mm. asiakaspalveluun ja myyntiin suuntautuen.
Tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella ja näyttötutkintona. Näyttötutkintona