Etsi koulutusta 👉

Suomalaisen tosi-tv:n kulisseissa

Carita von Rutenhjelm, 29, on työskennellyt monen suomalaisille tutun tosi-tv-ohjelman taustajoukoissa. Mitä kaikkea Caritan työhön tv-tuotannossa sisältyy?

Julkaistu 9.1.2019 Koulutusliitteessä

Carita ja Temptation Island -kilpailijoita

TEKSTI: Maija Etokari KUVAT: Caritan kotialbumista

Suomalaisen tosi-tv:n kulisseissa

Carita von Rutenhjelm, 29, on työskennellyt monen suomalaisille tutun tosi-tv-ohjelman taustajoukoissa. Viimeisen vuoden aikana hän on ollut mukana tekemässä Selviytyjät Suomea Filippiineillä, Love Islandia Espanjassa ja Temptation Islandia Thaimaassa. Mitä kaikkea Caritan työhön tv-tuotannossa sisältyy ja miten hän on onnistunut nappaamaan itselleen näin mielenkiintoisen työn?

Carita on kotoisin Tampereelta, jossa hän asui yläasteen loppuun saakka. Sen jälkeen, vain 15-vuotiaana, hän muutti pois kotoa ja lähti opiskelemaan turvallisuusalaa Heinolaan. 18-vuotiaana Carita muutti silloisen poikaystävänsä perässä Helsinkiin, jossa hän meni töihin lentoasemalle ja mietti samalla tulevaisuuttaan. Pian hän haki Riihimäelle opiskelemaan pakkaussuunnittelua AMK:hon, ja pääsikin sisään heti ensimmäisellä yrittämällä. Carita ei kuitenkaan ottanut opiskelupaikkaa vastaan, koska ei nähnytkään itseään insinööriopiskelijana.

Seuraavan syksyn yhteishaussa Carita haki opiskelemaan liiketaloutta Metropoliaan Pasilaan ja pääsi sisään. Hän ehti opiskella tradenomiopintoja puolisen vuotta, kunnes taas löysi itsensä täyttämästä hakupapereita, tällä kertaa Metropolian tuotantotalouden insinöörikoulutukseen. Hieman omaksikin yllätyksekseen hän löysi pian itsensä Espoosta tuotantotalouden opintojen parista. Carita kiinnostui tuotantotaloudesta ihan tosissaan ja suoritti tutkinnon pakettiin ennätysajassa.

– Tuotantotalous (AMK) oli mielenkiintoinen linja, ja vedinkin 2,5 vuoden aikana koko koulutuksen purkkiin. Toki matkassa oli mukana hyväksilukuja aiemmista opinnoistani. Suoritin tuotantotalouden opintoja sekä päivä- että iltatoteutuksena mahdollisimman tehokkaasti. Olen tyyppinä sellainen, joka mieluummin tekee kaikki tehtävät alta pois reippaasti eikä jätä asioita viimetippaan. Tuotantotalouden puolella meillä oli hauska meininki ja valmistuin sieltä jouluna 2012.

Carita liputtaa kouluttautumisen puolesta.

– Kaikki koulutus on ollut eteenpäin urallani, vaikkakin nykyään työskentelen aivan eri alalla, kuin mihin olen kouluttautunut. Koen kuitenkin, että opinnot loivat vankan perustan tulevalle: opin ymmärtämään kokonaisuuksia, tekemään budjetointia ja hallitsemaan projekteja.

Ovet televisiotuotantoihin aukeavat

Helsinkiin muutettuaan Caritaa alkoi kiinnostaa mielekkäältä vaikuttavat tapahtumatuotannon työt. Ensin hän teki erilaisia promootiotöitä, joita varten hän perusti oman toiminimen. Toiminimen perustaminen ei vaatinut suurta pääomaa ja toiminimellä työskennellessä oli helppo laskuttaa asiakkaita. Oman toiminimen pyörittäminen oli suhteellisen kevyttä, vaikka yrittäjyydestä Caritalla ei muuten ollutkaan kokemusta.

Saatuaan tuotantotalouden insinööripaperit kouraan, Carita jatkoi hetken tapahtumatuotannon projektien parissa, kunnes pääpaino siirtyi televisiotyöhön. Hän päätyi ystävänsä vinkkaamana auttamaan eräässä TV-tuotannossa. Sille tielle hän on jäänyt. Nykyään Caritalla on oma osakeyhtiö, Noblevents Oy.

– Perustin yritykseni alun perin tapahtumatuotannon töitä varten. Niitä teen edelleen taustalla. Yrityksen perustaminen oli luonnollinen väylä kohti itsenäisempiä projekteja. Sain tähän kannustusta myös kotoa, sillä äitini oli nuoruudessaan yrittäjä. Yrittäjyyden ilona on vapaus, mutta toki olkapäillä painaa vastuu.

Tapahtumatuotannon puolelta Caritan aiemmin keräämä kokemus isojen projektien vetämisestä ja ihmisten koordinoinnista oli suureksi avuksi viemään häntä eteenpäin televisiotuotannon tehtävissä.

– Ihmisten haaliminen kasaan joko tapahtumiin, promootioihin tai TV-puolelle on kuitenkin aika samanlaista, vaikken aluksi mitään telkkarihommista ymmärtänytkään. Projektien saaminen oli varsinkin aluksi hankalaa ja oli tärkeää pysyä itse aktiivisena. TV-tuotannoissa vakituisia paikkoja on harvoin tarjolla ja yleensä kaikki keikat ovat projektiluontoisia. Nuorena naisena televisioalalle tullessa oli joka kerta uusien ihmisten ja uuden tuotantoyhtiön parissa vakuutettava muut siitä, kuka olen ja mitä teen. Pääsin nopeasti kuitenkin hommiin sisään ja pian jo isojen projektien pariin.

Lähtötunnelmissa ennen Temptation Islandin kuvauksia

Kuvauspaikalta toiselle voi hurauttaa vaikka mönkijällä!

Castingista tuotantopäälliköksi

Caritan rooli ja työtehtävät ovat eri tuotannoissa erilaisia. Yleensä hän toimii aluksi castingin parissa. Tämä tarkoittaa sitä, että hän etsii kuhunkin ohjelmaan soveltuvia ihmisiä, haastattelee ja valitsee sopivat henkilöt haetun profiilin mukaan. Castingia Carita on tehnyt nimekkäissä suomalaisissa ohjelmissa: Selviytyjät Suomi, Temptation Island Suomi, Love Island, Fort Boyard, Illallinen äidille sekä Riisutut.

Castingin ja kilpailijakoordinaattorin (Love Island, Temptation Island Suomi) roolin lisäksi hän on päässyt työskentelemään myös muun muassa tuotantopäällikkönä (Tuubi ja Hottikset) ja Unit Production Managerina (Selviytyjät Suomi).

Tuotantopäällikön roolissa Caritan vastuulla on työryhmän aikataulujen laatiminen ja projektin eteenpäin vieminen yhdessä tuottajan kanssa. Tuottajalla on projektin budjetillinen vastuu, kun taas tuotantopäällikkö useimmiten säätää asiat toimimaan käytännössä.

Carita tekee töitä lähes aina tuotantoyhtiöille, joista viimeisimpinä hän mainitsee Banijay Finlandin, ITV Studiosin ja Endemol Shine Finlandin. Lisäksi hän tekee pienempiä projekteja mainostoimistojen kautta. Tuotantojen koko vaihtelee pienistä muutaman hengen tiimeistä kymmenien ja jopa satojen ihmisten tuotantotiimeihin.

TV-tuotannon monenlaiset roolit ja ammatit

Suomalaisessa tosi-tv-tuotannossa on edustettuna hurja määrä erilaisia rooleja ja ammatteja. Siten myös koulutustaustoja on vähintään yhtä paljon. Useat Caritan kollegat ovat opiskelleet ammattikorkeakoulussa TV-tuotantoa tai journalistiikkaa.

– Esituotannossa työskentelee vastaava tuottaja, tuottaja, tuotantopäällikkö tai apulaistuottaja, tuotantokoordinaattori, tuotantoassistentti ja harjoittelijoita. Tuotannon alkuvaiheessa tarvitaan myös käsikirjoittaja, ohjaaja ja mahdollisesti psykologi. Usein tarvetta on myös lavastajille, äänisuunnittelijoille ja graafikoille.

Ohjelman varsinaisessa tekovaiheessa yllämainittujen lisäksi keskeisissä rooleissa ovat kuvaajat, toimittajat, äänimiehet ja muut kenttätyöläiset. Kentällä tarvitaan myös cateringia, runnereita, some-osaajia ja editoijia. Seuraavassa vaiheessa tärkeään rooliin astuvat leikkaajat, jotka mahdollistavat materiaalin kokoamisen. Leikkaajien lisäksi koko jälkityöryhmällä on suuri rooli, jotta jaksoista saadaan toivotunlaisia.

Tosi-tv-ohjelmia telkkarista katsoessa saattaa hiipiä mieleen kysymys, kuinka iso osa jaksoista on käsikirjoitettua. Caritan kertoo, että osallistujille ei koskaan anneta valmiita vuorosanoja.

– Tosi-tv-ohjelmissa käsikirjoittaja on vain pelejä tai kokonaisuutta varten, eli ihmisten suuhun ei laiteta sanoja. Esimerkiksi Selviytyjissä ja Love Islandissa käsikirjoitukset tehdään pelien lisäksi vain pudotuksiin ja juonenkäänteisiin siten, että päätetään missä vaiheessa pudotuksia tehdään ja missä vaiheessa joku tuodaan mukaan. Reality-ohjelmissa on kuitenkin tärkeää, että ihmiset ovat omia itsejään ja valitsevat itse sanansa. Ihmiset tekevät ohjelman.

Selviytyjät kuvattiin kauniissa maisemissa.

Carita työn touhussa

Kärsivällisyys ja sosiaaliset taidot avainasemassa

Televisiotuotannossa työskentelevältä vaaditaan Caritan mukaan kärsivällisyyttä, joustavuutta, pitkäjänteisyyttä ja paineensietokykyä.

– Tarvittavia ominaisuuksia on paljon. Usein päivät saattavat olla pitkiä ja kuvataan tiiviisti, jolloin pitää olla jatkuvasti valppaana. Alalla on myös mahdollista saada pidempiä projekteja ulkomailla, jolloin ollaan poissa kotoa useampia kuukausia. On tärkeä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, koska usein kuvauksissa on paljon ihmisiä monenlaisissa rooleissa.

Kokonaisuuden hahmottaminen ja erilaisten ihmisten kanssa työskentely vaativat myös halua olla avoin ja oppia uutta. Lisäksi kalusto ja toimintatavat uudistuvat aika ajoin ja työtapa digitalisoituu jatkuvasti. Carita mainitsee myös, että sosiaalisen median tuomat mahdollisuudet luovat uusia työpaikkoja, joten on tärkeää osata olla ajan hermolla.


Oikea asenne ja motivaatio ratkaisevat

Carita nauttii työnsä monipuolisuudesta: jokainen päivä ja jokainen projekti on erilainen kuin edellinen.

Työnsä haastavaksi puoleksi Carita kertoo sen, että jokainen projekti aloitetaan aivan alusta, usein uudella työryhmällä. Tällöin yhtenäisten työtapojen löytäminen ja niiden yhteen hitsaaminen heti alussa on tärkeää.

– Haastavaa on myös olla pitkiä aikoja poissa kotoa, kun tulee ikävä omia rutiineja ja tietenkin myös läheisiä.

Carita työskentelee ohjelmissa hyvin projektiluontoisesti. Hänellä on onnekas tilanne, sillä töitä on toistaiseksi riittänyt jatkuvasti. Saatuaan yhden projektin valmiiksi, hänellä on usein tiedossa jo uusi. Joskus saattaa olla kerrallaan muutamakin eri ohjelmavaihtoehto, joista valita.

– Ala on kuitenkin suurimmaksi osaksi projektiluontoista, joten monella saattaa olla tuotannon jälkeen pitkiäkin aikoja, kun seuraavaa projektia ei ole tiedossa. Tämä vaatii omaa aktiivisuutta tuotantoyhtiöitä ja tulevia projekteja kohtaan.
Työstä TV-tuotannon parissa haaveileville Carita haluaa sanoa, että asenne ja motivaatio ratkaisevat.

– Tärkeää on olla kiinnostunut ja ahkera. Työt ovat monipuolisia ja hyviä työntekijöitä tarvitaan aina. Asenne ratkaisee! Työharjoittelu on helpoin tapa saada jalka oven väliin halutulle alalle, mutta mikäli motivaatiota löytyy ja olet sopiva tyyppi, niin kyllä niitä töitä varmasti löytyy ilman harjoitteluakin. Positiivinen ajattelutapa tarttuu, joten siihen kannattaa myös panostaa!

Omista tulevaisuudensuunnitelmistaan ja urahaaveistaan kysyttäessä Carita vastaa:
– Toivoisin, että voisin työllistää yritykseni kautta useampia nuoria tapahtumatuotannon ja TV-puolen töihin. Lisäksi haluaisin itse kehittyä tuotannollisesti ja mahdollisesti työskennellä jossakin vaiheessa esimerkiksi jonkin kanavan puolella.

Kuvausten välissä ehtii myös harrastaa.

Joskus olosuhteet saattavat yllättää tosi-tv -kuvauksissa!

Kerro mieleenpainuvin kokemuksesi työurasi varrelta?

”Olimme saapuneet Sisiliaan kuvamaan Paratiisihotellia, eivätkä matkalaukut saapuneet perille. Meidän piti aloittaa ohjelman kuvaukset, mutta kenelläkään ei ollut omia tavaroitaan. Ostimme sitten sekä kuvattaville henkilöille että työryhmälle vaatteet, ihonhoitotuotteet sun muut alusta alkaen, jotta saimme homman pyörimään. Matkalaukut saapuivat ripotellen viikon-kahden päästä. Joistakin matkalaukuista puuttui osa tavaroista.
Eikä tässä vielä kaikki! Tämän lisäksi samaisella reissulla minulta ja meidän juontajalta varastettiin autosta kaikki tavarat. Kutsuimme poliisit paikalle, mutta he eivät puhuneet sanaakaan englantia. Tulkin avulla koitimme tiedustella, josko aivan auton vieressä olevista valvontakameroista näkyisi tapahtunut. Poliisit vastasivat salamannopeasti, että valvontakamerat ovat rikki.

Tämän jälkeen rikosilmoituksen teko oli vähintään yhtä mielenkiintoinen tapahtuma, kun kolme poliisia yritti Google-kääntäjän avulla kirjoittaa tapahtumia ylös. Ennen tulkin saapumista poliisit ehtivät tiedustella meiltä mielestään tärkeimmän, eli sen onko meillä poikaystäviä. Tulkin avulla saimme kuitenkin rikosilmoituksen tehtyä. Lopuksi poliisit halusivat vielä yhteiskuvat kanssamme. He myös kutsuivat meidät kanssaan lounaalle, mutta kieltäydyimme kohteliaasti. Ulkomailla työskennellessä sitä tottunut mitä ihmeellisempiin tilanteisiin.”


Millainen on Caritan tavallinen työpäivä?

Love Island, casting +

kilpailijakoordinaattori


”Aluksi kesällä Love Islandissa päiväni pyörivät castingin ympärillä. Casting on hyvin tärkeä osa itse ohjelmaa, koska henkilöt eli päätähdet tekevät koko ohjelman. Casting-vaiheessa on tärkeää miettiä kokonaisuutta ja sitä, mitä katsojat haluavat televisiossa nähdä.

Luimme hakemuksia läpi, soittelimme potentiaalisille henkilöille ja kerroimme ohjelmasta. Casting-tiimiin kuului minun lisäkseni psykologi Laura, jonka kanssa teimme tiivistä yhteistyötä ja jaoimme työhuoneen. Love Island oli uusi tuotanto Suomessa, joten potentiaalisia osallistujia etsittiin sosiaalisesta mediasta sekä kaikista mahdollisista paikoista ja tapahtumista, joissa ohjelman profiiliin soveltuvia henkilöitä voisi olla.

Castingissa seuraava vaihe oli saada ihmiset tietoisiksi siitä, mihin he ovat lähdössä ja mitä tarvitaan mukaan. Osallistujat käyvät läpi pitkän prosessin, joka pitää sisällään haastatteluita, kuvauksia ja tarvittavien dokumenttien hankkimista.
Seuraavaksi pääsimme tekemään itse ohjelmaa.

Espanjassa minun työpäiväni pitivät sisällään pääosin sähköpostien lukemista sekä saapuvien ja lähtevien osallistujien kanssa toimimista. Jokainen päivä oli erilainen ja parin kuukauden aikana hotellielämä tuli hyvinkin tutuksi.”

Selviytyjät Suomi, casting +

Unit Production Manager


”Selviytyjissä projektimme alkoi casting-vaiheella. Aluksi mietimme, minkälainen porukka julkisuuden henkilöitä olisi paras yhdistelmä ohjelmaa varten. Tavoitteena oli löytää henkilöitä jokaisesta ikäryhmästä ja erilaisista taustoista.

Pyysimme mukaan muun muassa urheilijoita, tubettajia/some-staroja, muusikoita ja media-alan persoonia. Lopulta saimme kasaan 16 hengen ryhmän, jossa oli puolet naisia ja puolet miehiä, jokainen erilaisista lähtökohdista. Castingin jälkeen työni keskittyi ohjelman yhteistöihin ja kilpailijoiden kanssa kommunikointiin.

Matkustimme kuvauskohteeseen Filippiineille lähes kolme vuorokautta. Kuvaukset alkoivat hyvin pian perille päästyämme. Samassa paikassa samaan aikaan kuvattiin myös kolmen muun maan Selviytyjiä, joten kyseessä oli hyvin suuri tuotanto.

Aamut alkoivat venekyydeillä kohti saaria ja päivät pitivät sisällään aikataulutusta, kilpailuja ja mahdollisesti pudotuksia.

Unit Production Managerina minä pidin lankoja käsissäni yhdessä tuottajan ja tuotantopäällikön kanssa. Matkassa oli mukana myös ohjaaja, psykologi, käsikirjoittaja, juontaja sekä kymmeniä kameramiehiä ja äänihenkilöitä.”

Temptation Island Suomi, casting + kilpailijakoordinaattori

”Työskentelin ensin castingin parissa, eli roolini oli hyvin samanlainen kuin Love Islandissa. Erona oli kuitenkin se, että ’Temppareihin’ tuli tuhansia hakemuksia. Suurin osa ajastani meni ihmisiä haastatellessa ja sopivia valitessa. Tämän jälkeen lähdimme kuvaamaan ohjelmaa Thaimaahan, jossa toimin kilpailijakoordinaattorina. Työtehtäväni pitivät sisällään ohjelmaan osallistuvien kanssa toimimista laidasta laitaan.”


Mainokset