Suodata
Koulutusala
Koulutustyyppi
Toteutustapa
Paikka
Näytä kaikki suodattimet
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
Näyttää 1-3 koulutusta 3 tuloksesta
Mainokset

Opiskelijakokemukset

Merikapteenikoulutus (AMK)

Merikapteeni on aluksen päällikkö. Merikapteenilla on ylin vastuu aluksen henkilökunnasta, lastista ja aluksen merikelpoisuudesta ja yleensä kaikesta mikä liittyy aluksen operointiin.

Merikapteeneja tarvitaan niin rahti- ja matkustaja-aluksilla sekä jäänmurtajilla ja hinaajilla. Vastuullinen ammatti edellyttää navigointitaitoja sekä luottamusta omiin ja miehistön merenkulkutaitoihin muuttuvissa olosuhteissa. 

Merenkulun koulutusohjelma

Aluksen päälliköllä on merikapteenin koulutus. Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa merenkulun ammattikorkeakoulututkinnon merikapteeni (AMK).

Merenkulun koulutuskokonaisuus perustuu kiinteästi käytännön työharjoittelun ja opiskelun vuorotteluun sekä eritasoisiin pätevyystodistuksiin ja -kirjoihin. Koulutuksen lisäksi tehtävä edellyttää palvelua vahtiperämiehenä (36 kk) tai vahtiperämiehenä (24 kk), joista 12 kuukautta yliperämiehenä.

Merenkulkun koulutusohjelman, merikapteenin (AMK) tutkinnon jälkeen sinulla on perusvalmiudet aluksen ohjaamisesta sekä erilaisista hallinta- ja käsittelyjärjestelmistä, jotka perustuvat laitteistojen, lastioperaatioiden sekä navigoinnin ja meteorologian hallintaan.

Kouluksen keskeisiä teemoja ovat laiva- ja merikuljetustekniikka, kapteenitason merimies- ja johtamistaidot sekä turvallisuus- ja hätätilannevalmiudet. Lisäksi kieli- ja navigaatiotaidot ovat keskeisiä työkaluja maailmalle kuljettavalle ammatille.

Merikapteeni työelämässä

Merikapteeni ohjaa alusta lähdettäessä satamista ja tultaessa satamiin sekä hoitaa satamassa aluksen operointiin liittyvän yhteydenpidon mm. viranomaisiin. Merikapteenin vastuulla on aluksen kokonaisjohtaminen, johon kuuluu vastuu aluksen henkilökunnasta, matkustajista, rahdista ja merikelpoisuudesta. 

Aluksen kapteenin pitää pystyä suunnittelemaan ja toteuttamaan merimatka mistä hyvänsä maapallon satamasta mihin hyvänsä satamaan. Työssä pitää ottaa huomioon satamamääräykset, matkan pituuden mukainen varustautuminen, sääolosuhteet, merivirrat, vuorovedet, muu liikenne ja mahdolliset vaaratekijät kuten esimerkiksi jäät. Kesällä alus kulkee pääasiassa sujuvasti autopilotilla, mutta talvisin jäänavigointitaidot tulevat tarpeeseen.

Satamissa kapteeni huolehtii yhteydenpidosta lastin omistajiin, ahtausliikkeisiin, laivanselvittäjiin ja satamaviranomaisiin. Kapteenin pitää tuntea myös rahtaussopimukset ja niihin liittyvä lait, erilaisten lastityyppien vaatima käsittely ja niiden meriturvallinen lastaussuunnittelu. Merikapteenin hartioilla on myös meriturvallisuutta koskevat päätökset. Vaaratilanteet ovat kuitenkin harvinaisia.

Merenkulun koulutusohjelman suorittamisen jälkeen tehtävänimikkeitä voivat olla esim. kapteeni, perämies, päällikkö ja yliperämies.

Työskentely merikapteenina on elämäntapa

Laivalla työskentely poikkeaa monista muista ammateista. Laiva on pieni yhteiskunta, joka toimii ympäri vuorokauden. Työskentely laivalla edellyttää sopeutumista erityisoloihin muun muassa merenkäyntiin ja osalla henkilöstöä vuorotyöhön. Laivalla ei ole mahdollisuutta ”normaaliin” yksityiselämään eikä merellä voi valita seuraansa. Työtovereiden kanssa on tultava toimeen myös laivalla vietettävänä vapaa-aikana.

Työskentely jakautuu vahtivuiroihin ja vapaavuoroihin. Työ on raskasta, joten vapaavuorot kuluvat levätessä. Työ laivoilla on ryhmätyötä mutta myös yksin työskentelyä on paljon. Työ- ja vapaa-ajan suhde suomalaisilla aluksilla vaihtelee yleensä välillä 2:1-1:1. Esimerkiksi 4 kuukauden aluksella työskentelyn jälkeen seuraa 2-4 kuukautta vapaata kotimaassa.

Merimiestoimen ammatilliset pätevyys- ja terveysvaatimukset on määritelty tavanomaista tarkemmin kansainvälisin sopimuksin ja kansallisella lainsäädännöllä. Työssä tarvitaan hyvää fyysistä kuntoa ja hyvää näkökykyä. Kyky työskennellä keinuvassa ympäristössä on tärkeää.


Palaa sivun alkuun

Lähteet: meriliitto.fi, ammattinetti.fi, xamk.fi