Etsi koulutusta 👉

Pelialaa opiskelevan Reno Tukiaisen haastattelu

Nimi: Reno TukiainenKajaanin AMK

Ikä: 24 vuotta

Oppilaitos: Kajaanin Ammattikorkeakoulu

Koulutusohjelma: Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma, erikoistun Pelialapeliliiketoimintaan ja -tuottamiseen

Miksi valitsit juuri tietojenkäsittelyn? Löytyikö opiskeluala harrastuspohjalta?

Koulutusohjelmani ei ole puhtaasti tietojenkäsittelyä, vaan tietojenkäsittelyä pelialan näkökulmasta, ja koulutukseen sisältyy oman erikoistumisvaihtoehtoni myötä myös liiketoimintaopintoja. Kajaanin Ammattikorkeakoulussa on mahdollisuus suorittaa Suomessa tällä hetkellä ainutlaatuinen, kokonainen (210 opintopisteen) ammattikorkeakoulututkinto pelinkehityksestä.

Itseäni houkutteli erityisesti mahdollisuus yhdistää business-opinnot peleihin, koska liiketalous kiinnostaa ammatillisesta näkökulmasta ja pelit ovat intohimoinen harrastus. Mahdollisuus tehdä harrastuksesta tuleva ammatti oli tilaisuus, johon oli tartuttava ja olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani.

Minkälaista opiskelu on ollut ja onko koulutus vastannut odotuksiasi?

Pelialan opiskelu Kajaanin Ammattikorkeakoulussa eroaa ”normaaleista” opinnoista. Ensimmäisen puolen vuoden aikana pelialalle haluavat pääsevät todistamaan taitonsa ja motivaationsa Imagine Cup -pelikilpailun parissa. Ensimmäisen puolen vuoden aikana myös opiskellaan paljon perusopintoja. Joulukuussa tehdään valinnat pelialan ja Data Center -ratkaisujen (järjestelmänylläpito) välillä. Opettajat haastattelevat pelialalle haluavat ja valitsevat opiskelijat erikoistumisopintoihin heidän toiveidensa ja taitojensa perusteella. Koska pelialalla on tietty aloituspaikkakiintiö, opiskelijan koulumenestyksen ja motivaation on oltava kunnossa jos pelialaa haluaa opiskella. Pelipuolella voi erikoistua ohjelmoijaksi, graafikoksi, suunnittelijaksi tai tuotantoon ja liiketoimintaan.

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen pelialan opiskelu muuttuu. Pelipuolelle valitut opiskelijat ovat koulussa kahdeksasta neljään joka päivä. Luentoja on pääasiassa vain maanantaisin ja tiistaisin, loput kolme päivää on varattu projektityöskentelyyn ja käytetään oikeiden pelien tekemiseen. Kajak Games osuuskunnan toiminta on integroitu opintoihin, ja sen kautta opiskelijat saavat mielenkiintoisia toimeksiantoja ja voivat julkaista tekemiään pelejä.

Mikä on ollut parasta opinnoissasi? Mikä on ollut haastavinta?

Parasta opinnoissa on ehdottomasti se, että pääsee oppimaan käytännön kautta oikeasti tekemällä, eikä vaan kirjoista teoriaa lukemalla. Erillisten teoriaopintojen määrä on vähäinen, teoria on sidottu projekteihin, joita teemme ja oppiminen tulee käytännön kautta. Tämä tarkoittaa myös vähemmän kirjallisia tenttejä ja tavallisia kotitehtäviä. Myös se, että peliprojektit, joita teemme eivät ole harjoitustöitä vaan menevät oikeille asiakkaille tai julkaistaan oikeasti lisää opiskelun mielekkyyttä.

Se, että opiskelumme ei ole tavallisten kouluopintojen kaltaista, vaan töitä tehdään kahdeksasta neljään niin kuin oikeassa yrityksessä, vaatii erilaista asennoitumista. Ja myönnän, että silloin tällöin on haastavaa tulla joka aamu kahdeksaksi kun kaverit, jotka opiskelevat jotain muuta alaa saavat silloin tällöin nukkua pidempään, varsinkin kun itse käyn silloin tällöin iltatöissä vielä koulun lisäksi. Mutta peliala on kutsumusala.

Kajaanin AMKToinen asia mikä lisää haastetta opiskeluun - tosin mielestäni positiivisella tavalla - on oikeat asiakastyöt. Kun peli, jota tehdään, ei ole vaan harjoitus vaan menossa oikealle asiakkaalle, jonka toiveet ja aikataulu pitää pystyä toteuttamaan, vaatii se tekijöiltä ammattimaista otetta. Mutta se on parasta koulutusta.

Olet toiminut opiskelijoiden perustaman Kajak Games Osuuskunnan toimitusjohtaja. Kerrotko hieman toiminnastanne?

Kajak Games osuuskunta on meidän opiskelijoiden keväällä 2010 perustama osuuskunta, jonka toimialaa on pelien ja ICT-sovellusten tekeminen. Käytännössä osuuskunta antaa opiskelijoille tilaisuuden tehdä oikeita asiakasprojekteja ja oikeita, julkaisuun päätyviä pelejä. Osuuskuntatoiminta on otettu osaksi opiskeluja niin, että projektityöpäivinä tehdään töitä osuuskunnalle.

Toimit myös vertaistutorina. Minkälaista lisäarvoa tutor-toiminta on tuonut opintoihisi?

Tuutoritoiminta on loistava keino tutustua uusiin oppilaisiin ja päästä vaikuttamaan heidän viihtyvyyteensä. Tuutorit järjestävät ensimmäisen vuoden opiskelijoille erilaisia tapahtumia, joiden avulla opiskelijat pääsevät tutustumaan toisiinsa, muihin opiskelijoihin ja Kajaanin kaupunkiin. Tuutorit auttavat uusia luokkia luomaan hyvän ryhmähengen, ja toimivat tukena jos oppilaat kohtaavat ongelmia. Tuutoroinnin kautta pääsee myös itse tutustumaan ja luomaan suhteita muidenkin alojen opiskelijoihin ja ottamaan osaa mukaviin tapahtumiin.

Millaisia mahdollisuuksia koulutus tarjoaa työelämässä ja millaisia suunnitelmia sinulla itselläsi on?

Kajak Games osuuskunnan avulla Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan opiskelijat pääsevät tutustumaan oikean työelämän kaltaiseen toimintaympäristöön ja toimintatapoihin jo opiskelun aikana ja näin he saavat arvokasta työkokemusta. Peliprojektit, joita teemme kerryttävät arvokkaita työnäytteitä opiskelijoiden portfolioihin, ja tämä puolestaan helpottaa tulevaisuuden työnhakua.

Kajaanin ammattikorkeakoulusta valmistuvilla on myös erittäin hyvät valmiudet oman yrityksen perustamiseen. Tätä lisää vielä tämän vuoden aikana kouluumme tullut innovaatio- ja yrittäjyyskeskus Innova, joka auttaa halukkaita kehittelemään omia liikeideoita ja tukee oman yrityksen aloittamiseen liittyvissä asioissa.

Itse saatan tulevaisuudessa työskennellä jonkin valmiin peliyrityksen viestintä- tai markkinointitehtävissä, tai mahdollisesti perustaa oman peliyrityksen.

Mitä vinkkejä antaisit alasta kiinnostuneille ja uusille opiskelijoille?

Jos peliala kiinnostaa, perehtykää siihen, mitä vaihtoehtoja on ja opetelkaa jo valmiiksi niihin vaadittavia taitoja. Hakijoita on paljon, joten siitä on hyötyä jos osaa jotain jo valmiiksi. Ohjelmoijille on hyötyä ohjelmointitaidoista, graafikoiden on hyvä osata piirtää, suunnittelijat tarvitsevat mielikuvitusta, ideoita ja paljon kokemusta erilaisista peleistä, ja tuottajilta vaaditaan kiinnostusta liiketoimintaa kohtaan ja sosiaalisia taitoja, jotka auttavat tiimin vetämisessä.

Pelatkaa paljon. Ja tutustukaa myös mobiili- ja Facebook-peleihin, vaikka itseä kiinnostaisivatkin pääasiassa isommat tietokone- tai konsolipelit. Kaikki kokemus ja tieto on hyvästä.

Kajaanin AMK


Mainokset